Trabakula Trabakula je največje tradicionalno plovilo Istre. Izdelovali so jih vse do začetka 2. svetovne vojne, v kateri so mnoge tudi sodelovale. Pri nas so jih izdelovali do velikosti okoli 20 metrov, drugje pa še za par metrov daljše. To je veliko in voluminozno plovilo, zgrajeno nadvse trdno in namenjeno prevozu velikih količin raznoterega tovora. Vsled namena je seveda lahko plula po vsem Jadranu in ostajala na morju dlje časa. Zato pa je s sabo peljala velike količine orodja, hrane in vsega ostalega, kar plovilu omogoča dolgo in samozadostno prebivanje na morju. Med opremo sodi tudi kaič, brez katerega ni bila nobena trabakula. Potrebni so bili vsaj štirje mornarji, da je trabakula lahko delovala s polno zmogljivostjo. |
Trabakula po obliki sodi tako kot bracera ali barkin v trebušasto, “srednjeveško” obliko plovil, le da je še bolj razpotegnjena, veliko večja in zelo neokretna. Od velikih bracer se navzven loči po tem, da ima dve jadri. Jambora zanju sta nameščena za okoli ¼ dolžine plovila na premcu in podobno na krmi. Na jambora sta se dvigali ogromni trapezni jadri približno enakih površin. Na premcu je ob daljših potovanjih namestila spunter (poševnik) na katerega je napela flok. Pod palubo je imela več prostorov. Daleč največji je bil tovorni, štiva. Nato sta tu še prostora za kapetana plovila in ločen prostor za ostalo posadko. Svoj prostor je na trabakuli dobilo tudi skladišče za orodje, premaze, rezervne kose itd. Večje so imele ločeno tudi sidrno verigo. Zaradi močne in trdne konstrukcije so trabakulo tako natovorili, da se je trup poponoma potopil in sta iz vode štrlela le jambora. |