Bracera Bracera je bila konstrukcijsko izredno močno grajeno plovilo in so jo lahko tako natovorili, da se je trup skorajda potopil pod morsko gladino in sta ven štrlela le jambor in kosnik. Tako zasnovana je bila bracera namenjena predvsem prevozu raznovrstnega in tudi nadvse grobega tovora, kot so kamenje, apno, mivka itd. Kakor pri drugih podobnih plovilih, je bila njena najbolj zaželena lastnost nosilnost. Manjše in konstrukcijsko preprostejše ter prilagojene so tu in tam uporabljali tudi za prevoz oseb ali za ribiške namene. Razširjene so bile po vsem Sredozemju, a z lokalnimi značilnostmi. V Istri so najpogosteje merile do 15 metrov. Bracera je plula tudi v oddaljene luke in prek vsega Jadrana. Posadka je štela do tri člane. S seboj je peljala veliko raznotere opreme, ki ji je omogočala večdnevno samostojno bivanje na morju. Med to opremo sodi tudi pomožni čolniček, kaič, ki so ga za sabo vlekle vse večje bracere. Danes je moč opaziti le nekaj bracer, ki so sicer ohranile obliko trupa, ostalo pa so prilagodile današnjim turističnim potrebam. |
Bracera je oblikovno sodila v srednjeveški tip plovila. Bila je trebušasta (gledano od zgoraj je imela obliko razpotegnjenega jajca), z nadve prostranim, monumentalnim premcem, težka in okorna. Vsak kos na njej je bil trden in močan. Premec se je dvigal visoko nad morje, premčna ašta pa se je nadvijala visoko nad palubo. Krmna ašta se je dvigala navpično iz morja in končevala na vrhu krmnega koša. Boka istrskih bracer sta na polovici naglo, v kratkem zavoju, prešla v skoraj položno dno in se sestala na plitvi kobilici. Krmilo bracere je segalo globoko pod kobilico in se ga je dalo dvigovati, tako je lahko bracera vplula tudi v plitvejše vode. Imela je en jambor s trapeznim jadrom in pri daljših potovanjih je na premcu na spunter (bompreso, poševnik, kosnik...) razprl flok. Tu in tam je kakšen naprednejši, eksperimentom naklonjen lastnik, na vrh premca namestil še en jambor, a kljub temu so bracere v Istri enojamborna tovorna plovila. Imele so tudi notranjo oplato in pogosto dve kajuti, ločeni za kapetana in za posadko. |